TýDen Země 2024

30. 04. 2024
1j4n0ijhaj_____IMG20240424090211

Voňavý týden s bylinkami

Od 22. 4. do 25. 4. proběhl na 6. ZŠ a MŠ Kladno, Doberská, již 14. ročník tradičního Týdne Země. Je to týden, kdy se celá škola intenzivně zabývá otázkami ochrany životního prostředí formou projektové výuky. Hlavními patrony a organizátorkami akce jsou skvělé učitelky přírodopisu Mgr. Martina Švorcová a Mgr. Daniela Cajthamlová, které svým nadšením z projektového týdne vždy nadchnou k činorodé práci celou školu. Radost z ní pak mají všichni žáci školy. Díky nim se může také naše základní škola chlubit svým tradičním přírodovědným zaměřením, které je také významně podporováno i Magistrátem města Kladna, zejména pak Odborem životního prostředí. Díky tomu může probíhat nejen tento projektový týden, ale i jiné mimoškolní aktivity, kterými jsou například Ekologická praktika Křivoklátsko, kde nejaktivnější žáci stráví 4 dny v srdci CHKO Křivoklátsko a své poznatky o přírodě znásobí velmi zajímavou praktickou výukou uprostřed lesů. Díky těmto projektům a přírodovědnému zaměření školy ve výchovně vzdělávacím procesu je také škola dlouholetým vlastníkem titulu Škola udržitelného rozvoje.

Ten letošní Týden Země měl svůj podtitul Voňavý týden s bylinkami. V rámci projektového Týdne Země žáci soutěžili v poznávání živých organismů žijících na zahradách, vytvářeli pracovní listy a soutěžili v kvízu s ekologickou tematikou. Za svoji vynikající práci získali drobné odměny.
Kromě různorodých aktivit celého týdne bylo společné téma bylin tím hlavním, a tak si žáci, pod vedením svých pedagogů, dokázali uvařit voňavé sirupy, sušenky, čaje a další dobroty s příměsí bylinek. Všechny výrobky pak ochutnali i ostatní žáci školy ve stáncích, které si žáci nazdobili namalovanými obrázky, plakáty a recepty s postupem přípravy. Někteří připravili také soutěže, zábavné skládačky a přírodovědné kvízy či hádanky. Celá škola byla provoněná vůní levandule, tymiánu, meduňky, rýmovníku a jiných bylin. Žáky a učitele překvapily i výrobky ze šeříku. K ochutnání byly nabízeny například lahodné šeříkové chipsy, sirupy a čaje. Žáci vnímali a zkoumali léčivé rostliny všemi smysly. Prostřednictvím her se je učili poznávat, svým čichem je určovat v připravené smyslové zahrádce. Ochutnali mnoho různých druhů čajů a míchaných nápojů. Určitě mnohé děti zjistily, že i bylinkový čaj může být nejen zdravý, ale i velice chutný. Nesmíme zapomenout na ochutnávky bylinkových pomazánek a sušenek. Žáci se jistě po těchto dnech nebudou bát využít bylinky při přípravě svých nápojů do školy a maminkám možná poradí nějaký výborný bylinkový recept, který společně uvaří pro celou rodinu.
Vypěstovanými bylinkami osázíme novou bylinkovou zahrádku, která zkrášlí naší školní zahradu.

Již nyní se všichni těšíme na další ročník tohoto projektu.